Sfaturi

Greşeli frecvente care ne afectează fertilitatea

9 iulie 2016

Societatea din zilele noastre ne impune un stil de viaţă dinamic, de multe ori alert, trebuie să ştim să ne adaptăm din mers multor situaţii, iar  obiceiurile milenare ale speciei umane sunt puse la încercare.

Petrecem foarte mult timp în spaţii închise, de multe ori în aceeaşi poziţie, în faţa calculatorului, obişnuim să mâncăm ceva „pe fugă” şi de obicei semipreparat. Toate aceste lucruri au devenit comune, şi îşi pot pune amprenta acolo unde ne doare cel mai mult, şi anume în capacitatea noastră reproductivă.

Există o multitudine de motive pentru care o femeie rămâne însărcinată cu greutate, începând de la un dezechilibru alimentar, supraponderabilitate, stres, vârstă, obiceiuri nocive (consum de alcool, fumat), sedentarism.

Încercăm aşadar să conturăm câteva sfaturi pentru a ne creşte şansele de a rămâne gravide şi, în acelaşi timp, pentru a ne modela stilul de viaţă.

 

Greseli care afecteaza fertilitatea

 

Alimentaţia

Ceea ce mâncăm zi de zi poate ameliora calitatea ovulaţiei unei femei sau a spermei, în cazul bărbaţilor. Opţiunea pentru grăsimile mononesaturate (măsline, ulei de măsline, ulei de arahide, de nuci, susan) şi grăsimile polinesaturate (uleiul de porumb, soia, floarea soarelui, peştele gras) în detrimetrul celor saturate (carne roşie, unt) şi a celor „trans „, pe care le găsim mai ales în alimentaţia industrială (margarină, fast food, produse de patiserie), aduce clar un beneficiu organismului uman, inclusiv în planul fertilităţii.

Evitarea unui obicei alimentar des întâlnit, şi anume consumul de produse lactate degresate:

Degresarea este un proces de separare a grăsimilor din produsele lactate prin centrifugare, astfel că în produsele rezultate se creează un dezechilibru între substanţele solubile în apă, ce se găsesc în cantitate mai mare decât cele solubile în grăsimi, proporţia de vitamine şi hormoni fiind dezechilibrată. Astfel că în produsele degresate se găsesc mai mulţi factori de a  creşte prolactina decât în cele nedegresate, unele studii indicând o legătură între acest fel de produse şi acneea. De aceea este de preferat sa cosumăm unul, două produse lactate întregi pe zi, ce au în compoziţie toate elementele benefice.

 Diminuarea  sau chiar înlăturarea din alimentaţie a produselor cu indice glicemic ridicat, adică a celor care ne cresc rapid glicemia (zahăr rafinat, făină albă, cartofi, sucuri, patiserie etc):

Consumul lor antrenează o creştere importantă a secreţiei de insulină, hiperinsulinemia repetată alterând procesul de ovulaţie. Alimentele cu index glicemic scăzut cum sunt cerealele, făina integrală, legumele, fructele sunt cele care trebuie  favorizate în alimentaţie.

În ceea ce priveşte proteinele, cele de origine vegetală trebuie să constituie mai mult de 50 % din aportul proteic total (orez, linte, grâu, fasole). Carnea roşie trebuie consumată în cantităţi moderate,  o porţie, două pe săptămână, iar proteinele animale ar trebui să provină mai ales din peştele gras, bogat în Omega 3.

În atenţia domnilor ar trebui să fie consumul de soia, ce trebuie diminuat în cazul lor. Proteinele şi isoflavonele din soia acţionează ca şi estrogenii şi pot diminua fertilitatea masculină, mai ales la subiecţii supraponderali.

În privinţa vitaminelor şi a mineralelor, acidul folic este foarte important pentru că reduce riscul de anomalii ale tubului neural şi rata avorturilor spontane. De asemenea, are un efect pozitiv asupra ovulaţiei şi a spermei. Foarte important este şi aportul de calciu şi zinc.

Greutatea

Vorbim de supraponderabiliatate de la un indice de masă corporală mai mare de 25 şi de obezitate la un indice peste 27. Indicele de masă corporală se calculează astfel: greutatea raportată la înalţimea la pătrat (G (kg)/ h*h (m)).

Obezitatea în sine nu înseamnă infertilitate, dar se corelează cu creşterea riscului, de aproximativ 3 ori. Păstrarea greutăţii adaptate la înălţimea pe care o avem este un lucru esenţial nu numai pentru partea de fertilitate, dar ne fereşte şi de asocierea altor tulburări metabolice, hormonale, cardiovasculare, articulare şi lista poate continua.

În extrema cealaltă,  lipsa aportului alimentar sau aportul caloric foarte mic duce la grave tulburări hormonale, cu dereglarea ciclului menstrual.

În strânsă corelaţie cu greutatea este şi practicarea unui exerciţiu fizic regulat. Este foarte important să facem acest lucru, dar nu într-un mod excesiv, extrem, pentru că poate avea efect negativ, provocând în mod indirect lipsa ovulaţiei la femei.

Consumul de alcool

Un studiu danez a arătat că un consum de 10 pahare de vin,  în perioada în care cuplul doreşte să conceapă un copil, creşte semnificativ riscul de avort spontan. De asemenea, consumul de alcool poate perturba ciclurile menstruale şi scade calitatea ovulaţiei. La bărbaţi,  alcoolul antrenează o scădere a secreţiei de testosteron (hormon masculin) şi o creştere a celei de estrogeni. O consecinţă directă este scăderea libidoului şi o alterare a spermei: scade cantitatea de spermatozoizi, scade mobilitatea lor şi creşte proporţia de spermatozoizi anormali. Se recomandă aşadar scăderea cosumului de alcool cu 3 luni înainte de procreere, aceasta perioadă fiind un ciclu de maturare al unei noi serii de spermatozoizi.

Fumatul

Suntem obişnuiţi să auzim de multe ori fraza „în timpul sarcinii voi renunţa la fumat”,  dar trebuie să spunem că acest lucru, din păcate, nu este de ajuns (numai jumătate din femeile care rămân gravide reuşesc să se oprească din fumat, una din consecinţe fiind  greutatea mică la naştere a fătului). Fumatul poate diminua fertilitatea într-o manieră importantă: mai mult de 4000 de substanţe au fost izolate din fumul de ţigară, 400 dintre ele fiind carcinogene şi mutagene,  alterând astfel calitatea ovocitului şi spermatozoidului.

Mai mult, femeile care fumează au nevoie de o perioadă de timp aproape dublă, pentru a rămâne gravide (în medie, de la 6 luni până la peste un an). Diminuarea fertilităţii este strâns corelată cu gradul tabagismului, adică numărul de ţigarete fumate pe zi şi vârsta debutului. Un fapt îmbucurător, însă, este acela că efectele negative ale fumatului sunt în mare parte reversibile. Totuşi, ele se repercută asupra aparatului genital, la diferite nivele: sunt afectate trompele, creşte riscul de sarcină extrauterină, prin scăderea motilităţii cililor la acest nivel şi creşterea susceptibilităţii la infecţii genitale; la nivel de col uterin, este alterată glera cervicală, cu diminuarea capacităţii spermatozoizilor de a o parcurge; la nivel de endometru, scade fluxul sanguin, iar în ceea ce priveşte ovarele, se manifestă efecte nocive asupra ovocitelor.

La bărbaţi, fumatul este implicat în mai multe afecţiuni: probleme de disfuncţie erectilă ce sunt reversibile într-o anumită măsură în cazul renunţării la acest viciu; alterarea parametrilor spermei: diminuarea numărului acestora, dar şi diminuarea vitalităţii şi mobilităţii lor, alterarea morfologiei spermatozoizilor.

Consumul de canabis

Consumul de canabis are clar un impact negativ asupra fertilităţii masculine, prin reducerea volumului de spermă, a numărului de spematozoizi, a vitezei lor prin creşterea acesteia la început şi apoi diminuarea ei când se apropie de ovul, cu efect negativ asupra fecundării.

Consultul de rutină la medic

Consultul de rutină la ginecolog ne aduce informaţii adecvate despre sănătatea aparatului nostru genital şi o consiliere adaptată nevoilor noastre. Nu trebuie să aşteptăm să avem o simptomatologie pentru a planifica o întâlnire la ginecolog. Există multe anomalii de structură a aparatului genital care nu au nicio exprimare clinică, precum şi unele infecţii cu repercusiuni ireversibile asupra aparatului genital, cum ar fi infecţia cu Chlamydia, o boală cu transmitere sexuală ce se regăseşte la 20% din populaţie şi care, de multe ori, nu se manifestă.

Sunt aşadar multe decizii care pot influenţa capacitatea noastră de a rămâne gravide, începând de la stilul de viaţă (alimentaţie, sport, consum de substanţe nocive) până la managementul stresului individual şi al responsabilităţii individuale (consultul medical).

Cheia succesului pare a fi echilibrul, evitarea extremelor de orice fel, şi mai ales, pe cât posibil, a substanţelor nocive.

 
Dr. Mihai Daniela, medic specialist Obstretica-Ginecologie şi colaborator  Fetal Care

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.